Het doel

In 2009 hebben we een ambachtsschool kunnen openen in Bobo Dioulasso, Burkina Faso. Het doel van deze school is het verschaffen van praktijkgericht onderwijs aan kansarme jongeren, zodat zij na hun opleiding zelf in hun ambacht kunnen gaan werken. In juli 2012 zijn de eerste leerlingen van de ambachtsschool afgestudeerd en op dit moment gaan er rond de 50 leerlingen naar school!

Leerlingen worden opgeleid in een van de volgende ambachten: algemene mechanica, automechanica of metaalbewerking. Afgelopen jaar is het bestuur van 2019 bezig geweest met het toevoegen van een nieuwe ambacht: electricité. Daarnaast krijgen leerlingen inmiddels ook ICT-lessen, waarin zij leren om te gaan met programma’s als Word en Excel. Door het verwerven van deze vaardigheden kunnen ze in de toekomst zelfvoorzienend worden en de leefomstandigheden van niet alleen hunzelf, maar vaak hun hele familie verbeteren.

De school

De school ligt iets buiten Bobo Dioulasso, de tweede stad van het land met een half miljoen inwoners.

In de lokalen van de school worden algemene vakken, zoals wiskunde en Engels, en theorielessen van alle vier de ambachten onderwezen. Verder is er een materialenmagazijn, een kantoor voor de directeur en een keuken waar de lunch wordt bereid. De lokalen vormen een vierkant, zodat er in het midden een gezamenlijke binnenplaats wordt gecreëerd. Deze plek biedt naast een sociale ontmoetingsplaats voor de leerlingen ook ruimte voor praktijklessen.

De ambachtsschool is een ontwerp van studio BOT (www.studiobot.nl).

Locatie op de kaart