Het doel

In 2009 hebben we een Ambachtsschool kunnen openen in Bobo Dioulasso, Burkina Faso. In juli 2012 zijn de eerste leerlingen afgestudeerd en op dit moment gaan er rond de 50 leerlingen naar school! Zij worden opgeleid in een van de volgende ambachten: mechanica, automechanica of metaalbewerking. Dit jaar in het bestuur van 2019 druk bezig met het toevoegen van een nieuwe ambacht: electricité. Daarnaast krijgen zij ook ICT-lessen, hier leren zij om te gaan met programma’s als Word en Excel. Door het verwerven van deze vaardigheden kunnen ze in de toekomst zelfvoorzienend worden en de leefomstandigheden van hun gehele familie verbeteren.

De school

De school ligt iets buiten Bobo Dioulasso, de tweede stad van het land met een half miljoen inwoners.

De Ambachtsschool in Bobo Dioulasso is een ontwerp van studio BOT (www.studiobot.nl).

In de lokalen worden algemene vakken, zoals wiskunde en Engels, en theorielessen van alle vier de ambachten onderwezen. Verder is er een materialenmagazijn, een kantoortje voor de directeur en een keukentje waar de lunch wordt bereid.

De  lokalen vormen een vierkant, zodat er in het midden een gezamenlijke binnenplaats wordt gecreëerd. Deze plek biedt naast een sociale ontmoetingsplaats voor de leerlingen ook ruimte voor praktijklessen.