Het project

Omdat de agrarische sector meer dan 80% van de economie van Burkina Faso vormt, ontstond het idee om een landbouwschool te bouwen met drie onderwijsrichtingen: verbouwing van gewassen, veeteelt en productverwerking. Het klimaat in Burkina Faso kan een groot deel van het jaar erg droog zijn, dus is het zaak zorgvuldig met de oogst om te gaan en proberen in de droogte toch nog te verbouwen. Met de westerse kennis binnen ons handbereik kunnen wij middels de landbouwschool de lokale bevolking helpen de efficiëntie te verhogen en zelfvoorzienend te worden.

De school

In de zomer van 2013 hebben we voor deze nieuwe school grond gekregen in Toussiana, een dorp 50 kilometer ten zuiden van Bobo Dioulasso. In november 2016 opende de school haar deuren voor zo’n 40 studenten. De officiële opening vond plaats in juli 2017 en werd bijgewoond door vertegenwoordigers van stichting M.O.E.T. Om de bouw van de school te realiseren zijn we een samenwerking aangegaan met Wilde Ganzen. Wilde Ganzen steunt honderden kleinschalige projecten in ontwikkelingsgebieden. We zijn heel trots op deze samenwerking. Voor meer informatie over Wilde Ganzen kunt u terecht op de website: www.wildeganzen.nl

Met onderwijs een toekomst is en blijft de gedachte van stichting M.O.E.T. en met dit project hopen we daarom het agrarische onderwijs te steunen in Burkina Faso. In 2013 zijn wij begonnen met het bouwen van een Landbouwschool in de buurt van Toussiana, een dorp een uur rijden van Bobo Dioulasso. Echter, wegens de verslechterde veiligheidssituatie in Burkina Faso, waarbij Jihadistisch geweld een grote rol speelt, was het niet meer veilig voor de kinderen om naar de (wat meer afgelegen) landbouwschool te gaan, en was deze helaas een lange tijd gesloten. In combinatie met een geringe interesse van leerlingen in de landbouwschool, zijn wij op zoek naar een nieuwe toekomst voor deze school. Dit jaar gaan we kijken naar mogelijkheden, waarbij de investeringen goed terechtkomen. Hierover volgt hopelijk snel meer.

Doelen landbouwschool 2024:

Voor de landbouwschool is door het bestuur van Stichting M.O.E.T. het volgende hoofddoel gesteld:

Wegens de veiligheidssituatie in Burkina Faso was het niet meer veilig voor de kinderen om naar de (wat meer afgelegen) landbouwschool te gaan, en was deze helaas een lange tijd gesloten. In combinatie met een geringe interesse van leerlingen in de landbouwschool, zijn wij op zoek naar een nieuwe toekomst voor deze school. Dit jaar gaan we kijken naar mogelijkheden, waarbij de investeringen goed terechtkomen. Hierover volgt hopelijk snel meer.

Locatie op de kaart