Het doel

Omdat de agrarische sector meer dan 80% van de economie van Burkina Faso vormt, ontstond het idee om een landbouwschool te bouwen met drie ondwerwijsrichtingen: verbouwing van gewassen, veeteelt en productverwerking. Het klimaat in Burkina Faso kan een groot deel van het jaar erg droog zijn, dus is het zaak zorgvuldig met de oogst om te gaan en proberen in de droogte toch nog te verbouwen. Met de westerse kennis binnen ons handbereik kunnen wij middels de landbouwschool de lokale bevolking helpen de efficiëntie te verhogen en zelfvoorzienend te worden.

De school

In de zomer van 2013 hebben we voor deze nieuwe school grond gekregen in Toussiana, een dorp 50 kilometer ten zuiden van Bobo Dioulasso. In november 2016 opende de school haar deuren voor zo’n 35 studenten. De officiële opening vond plaats in juli 2017 en werd bijgewoond door vertegenwoordigers van stichting M.O.E.T. Op de landbouwschool zijn inmiddels naast gewassen ook dieren te vinden: tiental kippen, enkele koeien en sinds kort ook een bassin voor viskwekerij.

Sinds 2017 is de school elk jaar aan het uitbreiden, en gaan er inmiddels rond de 50 leerlingen naar de school.

Om de bouw van de school te realiseren zijn we een samenwerking aangegaan met Wilde Ganzen. Wilde Ganzen steunt honderden kleinschalige projecten in ontwikkelingsgebieden. We zijn heel trots op deze samenwerking. Voor meer informatie over Wilde Ganzen kunt u terecht op de website: www.wildeganzen.nl

Locatie op de kaart