M.O.E.T. sluit samenwerking met Kinderpostzegels

"Jouw mentale gezondheid telt" staat op de t-shirts gedrukt die studenten dragen aan de Universiteit Gaston Berger in Saint Louis, Senegal, tijdens de officiële opening van het therapiecentrum.

Door de veiligheidssituatie in Burkina Faso zijn we gaan onderzoeken of we naast de ambachtsschool een verdere uitbreiding van onze stichting in andere landen kunnen voortzetten.

Afgelopen week hebben we de samenwerking met Kinderpostzegels ( Kinderpostzegels) ondertekend voor een pilot in Senegal! Deze pilot is een kortdurend project dat zich richt op de uitdagingen binnen het onderwijssysteem in Senegal, waar kinderen vaak thuis worden gehouden vanwege mentale problemen zoals PTSS of de effecten van extreme armoede. Het huidige schoolsysteem is gericht op academische prestatie zonder voldoende aandacht voor het welzijn van de leerlingen. De leerlingen hebben stress en de omstandigheden zijn niet optimaal: het is hard studeren met matige voorzieningen (van de collegezalen tot de huisvesting), en een blik op de toekomst laat bestaansonzekerheid doorschemeren. De mentale gezondheid onder studenten bevorderen is een noodzaak om hen in staat te stellen volgende generaties bij te kunnen staan.

In deze pilot is er een trauma therapie centrum opgezet, dat zich richt op het bieden van een veilige en ondersteunende omgeving waar zowel kinderen als hun ouders toegang hebben tot essentiële therapieën. Het doel is om deze kinderen de ondersteuning te bieden die ze nodig hebben om terug te keren naar school en weer deel te nemen aan de gemeenschap. Door het gebrek aan betrokkenheid en capaciteit van ouders en door overbelaste leerkrachten die in grote klassen werken, krijgen deze leerlingen vaak niet de aandacht die ze nodig hebben. De focus van ouders ligt vaak op andere problemen; de strijd tegen armoede, een warme maaltijd op tafel kunnen zetten, en problemen in familiehuizen waar veel gezinnen op kleine oppervlaktes alles moeten delen. Deze pilot sluit aan bij onze missie om onderwijs toegankelijk te maken voor alle kinderen, ongeacht hun achtergrond of mentale staat. De pilot betekent niet dat we weggaan uit Burkina; de ambachtsschool blijft centraal staan in onze stichting en blijft onze grootste focus.

26 weergaven

Recente blogposts